VASLÁBASBAN SÜLT MAJORÁNNÁS KACSA

A hétvége nem csupán a jól megérdemelt pihenés, de a következő hét előkészítésének ideje is nálunk, ilyenkor igyekszem a hűtőt is maximálisan feltölteni, különösen mióta laktózmentes étrenden élek. Bár nagyon szeretek sütni-főzni, ezzel nem mondtam újat, de van, hogy egyszerűen csak "semmittenni" szeretnék, mert úgy érzem, hogy egy szalmaszálat sem tudok arréb tenni. Viszont ott a szigorúan kötött menetrend, még meg kell sütni a kenyeret, a reggelire való péksütit, amit megígértem a gyereknek, ott a vasárnapi sült és a hét első felére el kell készülnöm a munkába szánt ebéddel is.  És ez még csak a főzés... Ilyenkor lehet bevetni a titkos fegyvert, mégpedig az egészben sült valamit. Az egészben sült valami legnagyobb előnye, hogy körülbelül 5-10 perc előkészítést igényel csupán, aztán már mehet is a sütőbe. Nem hiszem, hogy én vagyok az egyetlen kisgyermekes anyuka, aki szívesen készít "tepsis" ebédeket. Praktikus, mert nem kell mellette állni, folyamatosan kevergetni, és egy egész madár (vagy nagyobb darab hús esetleg hal) megsütésével akár több napra is megalapozhatjuk az ebédünket. Ha pedig már sütünk ugye, akkor süssünk... A 4-4,5 kg-os bébipulykát kissé túlzásnak tartom és csak karácsonykor készítem, így is az egész család egy hétig azt eszi, de például egy szemrevaló csirkét az év bármely részében szívesen látunk az ebédlőasztalon. Kacsát most sütöttem először egészben, eddig vagy csak combokat vagy kacsamellet csináltam, de csillagos ötösre sikerült. Szaftos és puha a hús, miközben aranyszínű és ropogós a bőre, és nem mellesleg akár három napra is elosztható. Na és a kisült kacsazsír... Semmiképpen se dobjuk ki! Én az IKEA 5 literes tűzálló edényét használtam, de tepsiben sütéskor a sütési idő megnőhet. Az öntöttvas lábasban a jobb hőeloszlás miatt hamarabb puhul az étel, mint egy hagyományos, fóliával borított tepsiben, ezt mindenképp figyelembe kell venni sütéskor.


Hozzávalók:
1 egész kacsa (kg 2-2,2 kg)
2 fej fokhagyma
1 (bio)narancs
tengeri só
őrölt tarkabors
majoránna
dióolaj


A kacsát egy nagy öntöttvas lábasba (vagy tepsibe) tesszük, kívül-belül alaposan sózzuk, borsozzuk és tovább ízesítjük egy kevés majoránnával. Ha van friss, akkor az még jobb, 4-5 ágacskával számolhatunk. Félbevágjuk a fokhagyma fejeket, feldaraboljuk a narancsot és a kacsa hasüregébe valamint köré szórjuk őket. Meglocsoljuk a dióolajjal és egy kevés narancslevet is csepegtethetünk rá a mellette lévő gerezdekből. (Ha májat is vettünk, akkor tegyük azt is a kacsa mellé.) A kacsát lefedve 180 fokon másfél órát sütjük. Ezen a ponton lehet először ellenőrizni, hogy megfelelően omlós-e a hús, és ha szükséges, visszatehetjük még akár fél órára is. Amint elértük a megfelelő puhaságot, akkor visszatesszük fedő nélkül, és megpirítjuk. Sütőtökös vagy hagyományos krumplipürével és párolt káposztával tálalhatjuk.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések